Als het aan de zorgaanbieder ligt, dan verandert er snel iets aan het zorginkoopbeleid van zorgverzekeraars. De standaardvoorwaarden en standaardtarieven zijn eigenlijk helemaal niet meer van deze tijd, maar het wordt nog wel steeds zo aangeboden en daar ‘moeten’ de zorgaanbieders maar mee akkoord gaan. Waarom is dat?
De reden dat er een aanpassing nodig is, is simpel. Elke zorgaanbieder heeft met andere omstandigheden te maken. Daardoor kan je niet altijd werken met de standaardvoorwaarden en standaardtarieven die nu worden gehanteerd.
De deur staat op een kier
Het lijkt erop dat er, zij het met kleine stapjes, veranderingen plaatsvinden. Deze veranderingen maken dat zorgverzekeraars af moeten kunnen wijken, dus verplicht, van hun eigen inkoopbeleid.
Nu is het zo dat je verplicht bent met een bepaalde partij overeen te komen, maar wat als de beide partijen daar niet uitkomen? Wat als er een conflict ontstaat over de vergoedingen en voorwaarden? Heb je dan het recht om met een andere partij in zee te gaan?
De vergoeding van een zorgaanbieder wordt zo hoog, dat de zorgverzekeraar het niet eens is met deze vergoeding. Zo kan een groeispurt van de zorgaanbieder ervoor zorgen dat zij de vergoedingen flink omhoog schroeven, waardoor het voor de verzekeraar te duur wordt. Zij willen dan, terecht, een alternatief aangeboden krijgen. Velen van deze kwesties worden in rechtszaken beslecht. Dat kan nooit de bedoeling zijn van het bieden van zorg.
Maar hoe dan wel?
Er wordt met één maat gemeten en niet gediscrimineerd, dat is op zich een goede conclusie, maar zorgverzekeraars en zorgaanbieders moeten er wel samen uit kunnen komen. Zorgverzekeraars moeten aan de ene kant de kosten voor zorg redelijk houden, maar aan de andere kant moeten zorgaanbieders meer inzetten op kosteneffectief opereren.
Er lijkt dus ruimte te komen. Een zorgverzekeraar zal aan moeten kunnen tonen dat de zorgaanbieder zo acteert dat er zwaarwegende belangen in gevaar komen. We kunnen concluderen dat we er nog lang niet zijn. Dat er echt nog veel werk aan de winkel is, maar dat er wel een opening is, de deur staat op een kier.
Het jaar 2022
Ook het jaar 2021 was er niet echt eentje om in te lijsten, als we het hebben over de pandemie. Een bewogen jaar, volop uitdagingen, niet in de laatste plaats in de zorg. Aankomend jaar zal een jaar zijn met weer genoeg uitdagingen. Hoe kunnen we de zorgvraag aan, hoe houden we het betaalbaar en hoe krijgt iedereen de juiste zorg?
De focus moet meer gaan naar een gezonde levensstijl en preventie moet een sleutelwoord worden. Zorg gaat verder dan fysieke klachten behandelen, er moet meer aandacht komen voor mentale zorg, voor psychische klachten. De juiste zorg op de juiste plek, ook dit is een belangrijk punt. Hierbij geldt dus de vrijheid in zorgkeuze. Laten we zorg niet duurder maken dan nodig is.
Onze missie
Comfortabele en betaalbare producten voor iedereen toegankelijk maken, mét zorg voor het milieu, dat is waar we voor staan en waar we elke dag mee bezig zijn.
De zorgkosten zijn hoog en worden steeds hoger, en we helpen graag mee om kosten te besparen. We willen graag dat er meer geld naar de échte zorg kan; gewoon naar aandacht voor bewoners of patiënten.
Hoe we dat doen? Door goede afspraken te maken met leveranciers, door op onze eigen kosten te letten, en door niet meer te vragen dan nodig is. We vinden dat iedereen recht heeft op een droog en comfortabel gevoel!